Knallen in het Kristalbad

September en oktober zijn mijn favoriete maanden van het jaar. De najaarstrek is in volle gang en je weet nooit wat je kunt verwachten. Aan de kust is het gekkenwerk maar zelfs in het binnenland is het spannend. Genoeg redenen om vaak buiten te zijn. De afgelopen weken heb ik echter ook veel zakelijke afspraken dus een bezoek aan het Kristalbad is prima combineren. Dit heeft me de afgelopen tijd een aantal spectaculaire soorten opgeleverd.

Eigenlijk pakte ik mijn eerste mooie soort van het najaar buiten het Kristalbad. Maar een roodpootvalk sla je simpelweg niet over in een blog. Op zondagochtend besloot ik met de hond naar telpost Oelemars te vertrekken. De telpost was goed bezet en er werd een valk gespot. Ongeveer 3 minuten later was de determinatie rond. Een prachtige juveniele roodpootvalk. Deze vloog een paar rondjes over de telpost om vervolgens achter de bomen te verdwijnen. Al mijn tweede exemplaar van het jaar binnen de Twentse grenzen. Maar nu verder naar het Kristalbad. Op 1 oktober sluit ik aan bij een telling die daar door Bert wordt uitgevoerd. Door werkzaamheden is er sprake van geluidsoverlast en we verplaatsen ons naar de Hengelose kant. Het tegenlicht is irritant maar er vliegen al snel enkele groepen ganzen over. Het overgrote deel kolgans maar ook grauwe en riet spec. laten zich zien.  Plots klinkt er een roepje dat ik ken uit de veen gebieden. IJsgors! Ondanks dat de vogel +/- tien keer roept, lukt het ons niet een goede opname te maken. Dit komt voornamelijk door een sterke wind uit het oosten.

Sonogram van opname roodkeelpieper

Sonogram van opname roodkeelpieper

Met een ijsgors op de lijst ben ik tevreden maar moeder natuur had nog meer voor ons in petto. Nog geen kwartier later vliegt er een roodkeelpieper over. De opname die Bert maakte is hier terug te luisteren. Een lastige soort om te determineren maar al die uurtjes met de koptelefoon op beginnen uit te betalen. Het verschil tussen boom- en roodkeelpieper is niet altijd even makkelijk. Maar trekroep van boompieper is minder zuiver en lager van toon. Let ook op de lengte van de roep. Roep van roodkeelpieper is namelijk langer dan die van boompieper. Luister hier naar de trekroep van een boompieper die ik maakte in Engbertsdijksvenen ter vergelijking. Het betreft slechts milliseconden maar in het veld is het verschil te horen. Omdat de soort zeldzaam is in Nederland heb ik het voor de zekerheid voorgelegd aan een aantal kenners waaronder dhr. Groenendijk. Allen herkenden er roodkeelpieper in.

geluidbladkoning

Sonogram van de bladkoning opname

Een dag later breng ik opnieuw een bezoek aan het Kristalbad. Dit keer met Carl. Hij baalt enigszins van het missen van roodkeelpieper en ijsgors. Gelukkig wordt hij die ochtend fors gecompenseerd. In de hoek van het gebied horen we namelijk baardmannetjes roepen. Prachtige vogels die helaas zeldzaam zijn in Twente. Enkel in trek zijn ze soms ergens te vinden. Maar zelden langer dan een half uur. Het Kristalbad staat echter vol met lisdodde en dat maakt het gebied geschikt. We zoeken echter nog bevestiging omdat het volume van de roep niet heel duidelijk was. Tijdens onze zoektocht horen we echter een korte roep van een vogel die ik enkel van de kust ken. Een bladkoning? Het zal toch niet. Carl zoekt verder naar de baartmannetjes terwijl ik verder zoek de bladkoning. Na vijf minuten zoeken hoor ik de roep opnieuw en weet het nu ook zeker. Bladkoning!  Een soort die hoog op mijn lijstje stond (luister het hier terug). Tijdens het opnemen horen we bovendien de roep van de baardmannetjes maar nu duidelijker. Allemaal topsoorten en dat binnen een week. Geen enkele klacht van deze vogelaar.

Geef een reactie

