EuroBirdWatchDay – kaboem!

Zaterdag 5 oktober was het weer zo ver, European Bird Watch Day. Deze dag manifesteert zich op telposten door heel Europa. Deze zijn op die dag goed bezet, krijgen media aandacht en houden stiekem een onderlinge strijd wie de beste/meeste soorten ziet. Eigenlijk had ik dit jaar over moeten slaan. Mijn vrouw moest werken op de zaterdagochtend en dat maakt mij verantwoordelijk voor onze dochter en pup. Het liep anders en zocht een telpost. Mijn keuze voor het Haaksbergerveen zou zich uitbetalen in goud.

Vroeg in de ochtend vertrok ik met Frank naar telpost Siberië Haaksbergerveen. Tegen kwart over acht stonden we geïnstalleerd op de telpost. Bert was al een tijdje aan het tellen en had al graspiepers op de tellers staan. Er hing een laag mist en het zicht was beperkt. Maar we lieten ons niet demotiveren. Het eerste half uur waren we vooral druk met kolganzen. Ganzen op trek ontdek je meestal eerst door het geluid. Diverse ‘treintjes’ werden geteld en tussendoor troffen we o.a. graspiepers, vinken en zanglijsters. Een kort rollend geluid trok onze aandacht en Bert bracht de vogel snel op naam. De bonte strandloper vloog samen met enkele watersnippen over het veen. Nét na deze waarneming was het team compleet door de komst van Paul. Er werden nog wat groepen zangers gespot en tijdens een telefoongesprek van Paul werd de roep van een grote pieper door alle waarnemers gehoord.

De grote pieper was voor mij (en twee anderen) een lifer. Op de eilanden heb ik deze soort vaak op een haar gemist. Op een dergelijke compensatie had ik echter niet gerekend. Aan de kust wordt de soort regelmatig ontdekt maar voor de provincie Overijssel blijft het een zeer zeldzame doortrekker. De avond voor de telling hadden de overige tellers me laten weten – ontzettend graag een grote pieper te zien. Ieders wens was waarheid geworden en we konden eigenlijk inpakken. Maar de dag was jong en moeder natuur had nog meer voor ons in petto. Slechts 13 minuten later vloog er namelijk een roodkeelpieper (luid roepend) over de telpost. Het gezelschap was een kleine tijd in extase. Hoeveel geluk kan je op een ochtend hebben? De telling ging verder en de eerste kramsvogel werd gehoord. Andere tekenen dat de winter voor de deur staat waren overvliegende koperwieken, kruisbekken, barmsijzen, grote ziverreigers en een jagende blauwe kiekendief (ringtail) en smelleken. De laatste verrassing kwam in de vorm van het volgende geluid:

Dit geluid kwam als een donder bij heldere hemel. Het enige wat me te binnen schoot was grauwe gors. Maar die soort is verschrikkelijk zeldzaam in Overijssel. Nog zeldzamer dan de grote pieper! Maar de elektrische stroompjes in mijn hersenen vonden geen andere kandidaten in mijn database. Het is een geluid dat grauwe gorzen weinig maken tijdens het vliegen. We wisten voor 99% zeker dat het een grauwe gors moest zijn. Thuis kon ik me niet inhouden en heb meteen een aantal kenners benaderd. Ze waren het gelukkig met me eens. Inmiddels is de grauwe gors goedgekeurd op waarneming. Al met al een dag om nooit meer te vergeten!

6 gedachtes over “EuroBirdWatchDay – kaboem!

      • We hadden nog wel wat leuke krentjes dit jaar hoor. Jij bent gewoon verwent 😉
        We hadden dit jaar naast IJsgors ook nog Sneeuwgors, Baardmannetjes, Rode Wouw en Visarend. Ook zijn er 2 Zeearenden gezien maar daar was ik niet bij.

Geef een reactie

