Kruisbek – Type C

Het is een drukke week en dat resulteert in weinig buitenlucht. Vandaag had ik afspraken in de omgeving van de Sallandse Heuvelrug. Dit maakte het mogelijk om een half uurtje  te zoeken naar grote kruisbekken. Op de heuvelrug was weinig te beleven. Er vlogen nauwelijks vogels en in de bossen was het té stil. Na al die natte dagen had ik meer verwacht. In tegenstelling tot mijn eerdere bezoeken, moest ik actief op zoek. Op goed geluk!

De eerste vogel die zich liet horen was een goudvink. Lijsterbes is talrijk op de heuvelrug maar slechts enkele bomen waren bezet. De kramsvogel had het in aantallen van de koperwiek overgenomen en liet zich regelmatig horen. Na twintig minuten kwam ik tot de trieste conclusie dat Homo sapiens vandaag talrijker was. Vele wandelaars met wandelstokken, strakke broeken en reflecterende kleding liepen me in hoog tempo voorbij. In de resterende tijd wilde ik nog iets zien met veren en nam een alternatieve route. Inmiddels ken ik veel van de sluiproutes en binnen korte tijd waande ik me alleen over de heuvels.

Al snel vond ik een klapekster in de top van een eik. Door het tegenlicht kon ik helaas niet zien of de vogel een kleurring had. Tijdens het observeren werd ik echter afgeleid door een roepende kruisbek. Het zou zo maar de eerste in een grote groep kruisbekken kunnen zijn. En in die grote groep kruisbekken… zou zomaar een grote kruisbek kunnen zitten. Maar die hoop vervloog toen er slechts drie kruisbekken voorbij vlogen. De opname vind je hieronder.

Dit is kwalitatief gezien de beste kruisbek opname die ik heb gemaakt. Wat op zich een wonder is aangezien de wind hard door de bomen ging. In het sonogram zie je duidelijk dat het een c-type betreft. Er zijn inmiddels zes á zeven verschillende geluidstypen beschreven. Er is een verband tussen het type vluchtroep en het type van de zogenaamde ‘opwindingsroep’ (toep) die individuele kruisbekken maken. Vogels van verschillende geluidstypen foerageren vaak in aparte groepen, of een foeragerende groep splitst zich op naar geluidstype als de kruisbekken wegvliegen. Ook worden in sommige jaren bepaalde geluidstypen niet in Nederland waargenomen, terwijl andere dan juist wel algemeen zijn. Dit alles maakt de diverse kruisbek roepen interessant. Je weet immers nooit welk type je aantreft. Een sonogram is meestal essentieel voor determinatie. Alleen een geoefend oor kan in het veld onderscheid maken tussen de verschillen geluidstypen. Als je meer wilt weten dan is het wijs het boek ‘A Sound Approach to Birding’ aan te schaffen. Het geeft inzicht in de verschillende geluidstypen van witbandkruisbek, grote kruisbek en kruisbek.

Sonogram van de opname. Een C-type kruisbek.

Sonogram van de opname. Een C-type kruisbek.

Geef een reactie

