Tijdelijk zonder recorder

Laten we melancholiek beginnen. Ik voel me sinds enkele dagen niet meer compleet. Eergisteren heb ik mijn opname apparatuur verkocht aan de ontdekker van de ruigpootuil. Hopelijk is hij door zijn ontdekking aangestoken met het ‘geluidvirus’. Maar dit betekent dat ik nu tijdelijk zonder apparatuur zit en dat is vreemd. Gelukkig staat mijn Marantz Pro PMD661 MKII in bestelling bij RJ Shop. Levertijd, eind november.

Tijdens het vogelen was ik de Olympus LS11 al een paar keer tegengekomen. Maar wat was er nou eigenlijk zo interessant aan het documenteren van die rare piepjes en roepjes? Toen was ik nog gericht op fotografie. Iedereen was hier immers druk mee en voor determinatie doeleinden was beeld vast beter dan geluid. Helaas (of misschien wel gelukkig) was mijn budget toen ontoereikend voor een degelijke camera/lens. Maanden ging ik met alleen een verrekijker het veld in. Maar de drang om waarnemingen te documenteren bleef.

In die maanden was ik veel in het veld, stak meer tijd in het bestuderen van boeken en werd admin op waarneming.nl. Dit laatste dwong me naar opnames van anderen te luisteren en deze beoordelen. Tijdens dit proces ontdekte ik hoe doorslaggevend opnames waren in de determinatie. De meeste kleine vogeltjes ziet men met tegenlicht en binnen een zeer kort tijdsbestek. Uiteindelijk zit je met belabberde foto’s terwijl een opname van een roepje voldoende is. Twee maand later stond ik met mijn Olympus recorder in het veld opnames te maken. Vooral tijdens het trektellen bleken de opnames wonderen te doen. Zonder opnames had ik o.a.: strandleeuwerik, grauwe gors, diverse ijs- en sneeuwgorzen en Europese kanaries op mijn buik kunnen schrijven.

De Olympus heeft mij en anderen dus flink wat leuke soorten gegeven. Op naar de Marantz. Hieronder nog een kleine ‘ode’ aan de Olympus. Ga je goed :).





Geef een reactie

