Binnen! Marantz Pro PMD661 MKII

Geduld is een eigenschap die ik relatief goed onder de knie heb. Maar het wachten op de nieuwe recorder ging niet zonder slag of stoot. Gelukkig had ik genoeg te doen op het werk en ging de tijd dus relatief snel. Weinig tijd om te vogelen in combinatie met het niet zingen van een sperweruil maakte het gemis draagbaar. Gisterochtend werd ik gebeld door de RJ-Shop met de mededeling dat mijn bestelling klaar lag. Gas op de plank!

Hieronder volgt geen review. Dat zou vreemd zijn na nog geen uur veldervaring. Toch zijn er een aantal zaken die ik wil delen. Eén van de eerste dingen die opvalt is de grootte van de recorder. In vergelijking met mijn vorige recorder (Olympus LS11) is deze aanzienlijker groter. Dat is iets wat ik van tevoren wist maar het is belangrijk gegeven. In het veld kan dit de mobiliteit beperken. Hij past echter perfect in mijn Lowepro Fieldstation. Bovendien wordt de Marantz Pro PMD661 geleverd met een draagkoord. Deze heb ik nog niet gebruikt maar ik kan me voorstellen dat het praktisch is. Je draagt de recorder dan over je schouder zodat je snel controle hebt over de volume regeling van de opname en de koptelefoon. Deze zitten namelijk aan de onderkant van de recorder. Niet alleen de grootte valt op maar tevens de robuustheid. Hij is zeer stevig en kan ongetwijfeld een stootje hebben. Die test ga ik echter niet uitvoeren.

Helaas is het vandaag waardeloos weer om opnames te maken. Het regent en waait flink. Bij het testen van specifieke instellingen of zoals nu een nieuwe recorder zoek ik naar één ding, mezen! Mezen zijn talrijk, leven meestal in groepen en roepen vaak en hard. Bovendien kan ik bijna alle soorten bij me om de hoek vinden. Bovendien heb je in het bos minder last van regen en de bomen/begroeiing stopt veel van het omgevingsgeluid.  De bovenstaande opname maakte ik vanmiddag. Zoals je hoort is er veel ruis. Ondanks de bewerking. Waar dit aan ligt weet ik nog niet. Met de Olympus heb ik er ook maanden over gedaan om de juiste instellingen voor elkaar te krijgen. Dus het kan even duren voor ik deze recorder begrijp.

De recorder is ontzettend gevoelig voor handling noise. Als je bijvoorbeeld je vingers tijdens het opnemen over de recorder verplaatst dan is dat het einde van het omgevingsgeluid. Dat was bij de Olympus minder. Voor mij is dit geen knelpunt aangezien ik de interne stereo microfoons enkel bij het trektellen gebruik en de recorder dan stationair wordt geplaatst. Wat wel erg prettig is zijn de rubberen knoppen. Deze maken geen klikkend geluid wanneer je ze indrukt. Het is me gelukt een markering in de opname aan te brengen zonder de opname te beïnvloeden. Dit komt door het gebruik van rubber ipv metaal.

Ondanks het enthousiasme voor de recorder is het enthousiasme voor de eerste opname niet groot. Maar rekenschap houdende met presets, het weer, gebrek aan vogels en de afstand tussen mij en de vogels is er nog genoeg hoop. Nu op onderzoek hoe ik de een beter geluid via de interne stereo microfoons krijg. In de opname heb ik een dead kitten gebruikt van Rycote. Deze is speciaal ontwikkeld voor de PMD661. Op naar beter! En vooral naar de Telinga set. Dan werk ik in ieder geval niet meer met interne microfoons. Daar was ik nooit fan van.

Geef een reactie

