Review: Birds ID Insights

Als vogelaars hebben we vaak een tekort aan tijd. Met name in de winter wanneer het buiten vaker donker dan licht is. Gelukkig kunnen we in die dagen terugvallen op onze boeken. Daar hebben we immers geen tekort aan. De meesten van ons hebben een kleine bibliotheek waar we in kunnen verdwalen. Mijn eigen collectie is veel groter geweest daar ik veel boeken heb verkocht die ik niet gebruik. In mijn huidige verzameling zit momenteel geen balast en zij bestaat uit exact 10 boeken ter determinatie-ondersteuning. De laatste aanvulling ga ik hieronder bespreken.

Op de Landelijke Sovon Dag is het altijd leuk om de boekenstands te bekijken. In de loop van de jaren heb ik mezelf aangeleerd niet alles te kopen wat interessant lijkt maar om kritisch naar de inhoud te kijken. De inhoud moet van toegevoegde waarde zijn. Gidsen met foto’s sla ik sowieso over aangezien er op internet duizenden foto’s staan. Tekeningen zijn voor mij een must omdat ze vaak uniek en gedetaillieerd zijn. Op de tafel van Natuur en Boek van Naturalis trof ik een boek dat nieuw voor me was. Birds ID Insights van de auteur: Dominic Couzens en kunstenaar: David Nurney (de echte kenner herkent hen van het Engelse tijdschrift Bird Watching). De subtitel van het boek is: Identifying the more difficult birds of Britain and north-west Europe. Het boek heeft de marketing afdeling van de uitgever waarschijnlijk overgeslagen want de cover ziet er alles behalve aantrekkelijk uit. Maar… ‘don’t judge a book by it’s cover’. Even wat feitjes alvorens we verder gaan met de inhoud. Hardback, 272 pagina’s, rijk geïllustreerd, een rug van 22 cm en uitgegeven in 2013 onder ISBN: 9781780090580.

Het boek richt zich op de determinatie van soorten die veel op elkaar lijken. Of soorten die lastig op leeftijd/geslacht zijn te brengen. Dit doet het boek door de klassieke indeling te handhaven (van zwanen naar gorzen). Je krijgt echter niet de illustraties voorgeschoteld die je al kent. In de Collins (ANWB) worden de meeste vogels duidelijk van de zijkant getoond. Een logische indeling maar soms wil je meer weten. Neem nou bijvoorbeeld de determinatie van eenden. In theorie niet de moeilijkste groep maar je treft ze vaak op grote afstand, met tegenlicht en soms zwemmen er weinig mannetjes. Dat maakt de soortgroep soms verdomd lastig. Onder de hierboven genoemde variabelen heb je ervaring nodig om een slapende ♀ witoogeend tussen al die kuif- en tafeleenden te vinden. Het boek besteedt 12 pagina’s aan enkel ♀ eenden. Vliegbeelden, silhouet -zwemmend & slapend en hoe de soort foerageert. De vliegbeelden zijn ingekleurd zoals je ze in het veld ziet. Namelijk tegen een heldere hemel waardoor je nauwelijks kleur kunt onderscheiden. De nadruk ligt op het profiel.

De illustraties van David Nurney leven. Daarmee wil ik zeggen dat ze niet altijd even scherp zijn maar hij legt de vogels vast zoals je ze in het veld ziet. Hierdoor is het boek misschien minder geschikt voor beginners. Men gaat er vanuit dat je een adult blauwborst herkent. Dit geeft de makers echter de ruimte om aandacht te geven aan een eerste winter vrouwtje en de lezer te wijzen op haar kenmerken. Oever- en waterpieper zijn lastig van elkaar te onderscheiden (zelfs niet op geluid). Het boek geeft een onmiskenbaar beeld hoe de soort van gedaante verandert in de loop van de vier seizoenen en wat de verschillen zijn. Hieronder volgen nog een paar voorbeelden wat het boek behandelt: o.a. leeftijdsbepaling zwarte ruiter – verschillen tussen buizerd en wespendief/ruigpootbuizerd in verschillende leeftijden – verschil tussen frater en ♀ kneu in de winter – leeftijdsbepaling eider – silhouetten roofvogels van de zijkant – matkop/glanskop en de verschillen tussen een juveniele roek en de zwarte kraai. Om maar enkele voorbeelden te noemen. Als je denkt dit alles al onder de knie te hebben dan raad ik je aan het nu bij jezelf te testen. Op welke leeftijd past de witte keelvlek op frater en heeft kneu dit ook in de winter? Mocht je het weten, top!

Naast elke illustratie staat puntsgewijs waar je op moet letten. Het boek is eigenlijk een korte versie van de Advanced Bird ID Handbook van Nils van Duivendijk. Maar dan met tekeningen. Met de Advanced Bird ID Handbook zit ik nooit een avondje op de bank. Deze gebruik ik hoofdzakelijk bij het keuren van foto’s op waarneming als ik de determinatie niet rond krijg met de Collins. Met het boek Birds ID Insights kun je heerlijk op de bank ploffen en je kennis verruimen. Geen grote lappen tekst met afkortingen als: prim, WS of 1s-2w maar simpele korte zinnen die hout snijden. Zonder daarbij afbreuk te doen aan het geweldige boek van Nils.

Het formaat maakt het boek geschikt als veldgids. Het is niet zwaar en met een hoogte van 22 centimeter kun je hem in bijna elke tas kwijt. Het boek heeft bij mij al een vaste plek in de kast. Het zet bepaalde determinatie vraagstukken in een uniek licht. Van mij krijgt het boek dan ook vier van de vijf sterren (✦✦✦✦✧).

Cover

Een gedachte over “Review: Birds ID Insights