Van pimpel naar pallas’ boszanger

In de laatste twee maanden van het jaar is het vaak sprokkelen qua soorten. Dit najaar verloopt echter zo bizar dat je overal op voorbereid moet zijn. Zo vonden we een paar weken terug een ruigpootuil, dook er een sperweruil op in Zwolle en zit er in Swifterbant een Swinhoes boszanger. Qua bijzondere vogels is 2013 een ongelooflijk jaar. Er zijn jaren waarin we in er Twente nauwelijks iets van meekrijgen maar ook in de meest oostelijke hoek van de lage landen hebben we dit jaar successen gevierd. Maar dat daar nóg een enorme knaller zou bijkomen had ik niet meer verwacht.

Gisterochtend besloot ik te helpen op Ringstation Overdinkel. Het is december en eigenlijk nog niet koud genoeg om lijsters te vangen. Tegen half negen stond ik de eerste pimpelmees van de dag uit de netten te pulken. Door gebrek aan sneeuw hebben lijsters nog voldoende te eten. De appels liggen al weken onder de klapnetten maar niemand toont interesse. Mijn hoop was gericht op barmsijzen maar die zijn dit najaar nog niet gevangen. Maar ik grijp elke gelegenheid om te oefenen met beide handen aan. Doe mij maar netten vol pimpelmezen en zere vingers. Het werd al snel duidelijk dat het een rustige dag zou worden. We kwamen niet verder dan merel, heggenmus, kool- en pimpelmees. Ook de kwantiteit was niets om over naar huis te schrijven. Maar na een nacht met -5 graden Celsius was het in ieder geval warm en gezellig in de hut.

Gedurende de tweede ronde was ik druk was met een agressieve koolmees. Plotseling hoorde ik de herkenbare roep van een Pallas’ boszanger. De roep was echter niet duidelijk te horen aangezien het op de ringbaan een kakofonie van vogelgeluiden is. Leo (chief Ringstation Overdinkel) speelt al maanden het geluid van Pallas’ boszanger af. In de nacht van twee op drie december deed hij dit ook. Het weer was helder, de temperatuur onder nul en de wind kwam uit noord-oost. Wie weet? Terug in de hut zei ik plagend dat hij een rasoptimist was om nu nog Pallas’ boszanger af te spelen. Hij keek me indringend aan en vroeg in welke hoek ik was geweest. Mijn antwoord zaaide enkel verwarring en hij vloog naar de computer die het geluid in die specifieke hoek regelt. Daar stond op dat moment alleen koolmees op. Maar was deze opname net begonnen of was er net een wisseling geweest?

Op dat moment besloten we al het geluid van de ringbaan te stoppen. Het is er zelden zo stil. Schoorvoetend liepen we naar de noordkant van de ringbaan. En…. na ruwweg vijf minuten begon er een Pallas’ boszanger te roepen! Euforie! De vogel waar we het zo vaak over hadden gehad was eindelijk daar. Het kleine vogeltje was waarschijnlijk in de nacht door het geluid naar beneden gekomen. Ondanks de magere vangst, kon de dag niet meer stuk. Sterker nog… hij kon alleen maar beter worden. Het geluid van Palas’ boszanger werd door de boxen opnieuw aangewakkerd. De vogel moest en zou nog in de netten komen. Net voor de pauze stond ik oog en oog met de zeldzame dwaalgast. Een prachtige middenkruin- en  lange wenkbrauwstreep vielen meteen op. Onze ontmoeting duurde niet langer dan luttele seconden maar mijn tijd stond even stil. Even later zag Leo de vogel nog op een andere plek in de tuin.

Tegen tien uur vierden we de gebeurtenis met een warme drank en kilo’s speculaas. Na een opgewekte pauze begon ik bij de netten naast het huis. Met natuurlijk de hoop daar een klein vogeltje uit de Siberische taiga te treffen. Helaas pindakaas. De vogel werd de hele dag niet gevangen en voor het laatst gehoord om 12: 40. Toen zat ik alweer een dikke 30 minuten met een brede glimlach te werken. In totaal werd de vogel die ochtend door zeven mensen gehoord. Dag de vogel gisteren en vandaag nog niet is gevangen zegt gelukkig nog niets. Een tijd terug ontdekte ik op dezelfde manier een bladkoning rondom het Ringstation en deze werd twee dagen later gevangen. Er spelen wat andere variabelen mee maar een mens moet blijven hopen. Op het moment van schrijven is de vogel nog niet opnieuw gehoord.

Na de pauze voegde twee vogelaars zich op de ringbaan om de Pallas’ waar te nemen. Godzijdank had één van hen (Bert, 1000 maal dank) zijn recorder meegenomen. De opname die hij heeft gemaakt kun je hierboven beluisteren. Het is het eerste gedocumenteerde geval voor de provincie Overijssel. Er staan een aantal eerdere claims op waarneming maar die zijn bij gebrek aan beschrijving en/of bewijs niet goedgekeurd. Binnen drie weken opnieuw bij een primeur voor de provincie Overijssel en Twente aanwezig. En na de ontdekking van bladkoning en Pallas’ boszanger op dezelfde ringbaan kan mijn jaar niet meer stuk. Geluk is daadwerkelijk met de dommen!

pallasboszanger

Sonogram van de twee opgenomen roepjes.

2 gedachtes over “Van pimpel naar pallas’ boszanger

  1. Mooi verhaal Timo, je geeft de emotie van een vogelaar op bijzondere wijze weer! Zo worden er vast meer mensen enthousiast voor onze prachtige hobby! Groet, Ben

Geef een reactie

