Parelduiker nummer 3 (Twente)

Terwijl het eind van het jaar in zicht komt, is het goed vertoeven in Twente. Enkele dagen terug kwam er via de whatsapp een foto van een parelduiker binnen. Deze werd in eerste instantie als aalscholver gemeld maar bleek iets veel mooiers te zijn. In het begin van het jaar zat er een parelduiker op de Oelemars en tegelijkertijd op het Rutbekerveld. De derde Twentse parelduiker van het jaar zit nu in de Bergvennen.

Wandelend in dit gebied zie je droge en natte heide, vennen, schrale hooilanden en bos. Het ging mij vandaag om de grote plas. Voor mijn afspraak in Enschede had ik een uurtje over en besloot toch maar een bezoek te brengen. De vogel was immers nog niet ingevoerd op waarneming.nl en het zou spijtig zijn als deze prachtige vogel niet gearchiveerd zou worden. Dit komt waarschijnlijk door de locatie. Deze ligt namelijk nog maar net in Nederland (tegen Nordhorn). Enkele Duitse vogelaars vonden de vogel terug en één van hen zit in de Twentse Whatsapp groep. Ideaal.

Eenmaal aangekomen in het gebied trof ik al snel een drietal mountainbikers die wat riepen. Nu roepen mountainbikers altijd iets maar pas op het laatste moment herkende ik ze als bekenden. Mijn excuus heren! De vogel zat er nog. Die zat in de zak. Maar niet altijd even gemakkelijk te vinden door het actieve duiken. Het zonnetje stond perfect en ik bekeek de vogel door mijn scoop. De dag kon niet meer stuk… tot ik een harde roep hoorde. Ik keek de heren aan en vroeg: “Dat was toch niet de parelduiker”. “Dat dachten wij ook al!”. Shit! De kans om in Nederland een opname te maken van een roepende parelduiker is ongeveer even groot als het vinden van je eigen goudlijster. Te verwaarlozen! De vogel riep nog een paar keer en een gevoel van frustratie en geluk maakte zich tegelijkertijd meester. Wat een prachtige roep! Maar ik had geen recorder meegenomen. Deze stond nog keurig in de kast. Wie neemt er dan ook een recorder mee als je zoekt naar een parelduiker? Zucht. Ik wist een kleine opname te maken met mijn telefoon. Die kun je hierboven horen. Zet de boxen goed hard en schrik niet van de tergende kwaliteit. Maar het is de eerste opname van een parelduiker in de Nederlandse database. Morgen toch nog even terug gaan? Of waait het dan weer te hard?

Geef een reactie

