Eindelijk weer wat in de hand

Door prive omstandigheden heb ik in het nieuwe jaar ontzettend weinig tijd en zin gehad om iets te doen met vogels. Gelukkig keert de rust langzaam maar zeker weer terug en ben ik weer vaker buiten. Met uitzondering van de Twentse oehoe en de bruine klauwier in Gelderland heb ik in 2014 nauwelijks tot niets gedaan. Vandaag had ik gelukkig weer een afspraak om te gaan ringen.

Een aantal weken terug hoorde ik met een aantal andere vogelaars de Twentse oehoe. Het was een prachtige heldere avond zonder wind. Ideaal om een oehoe in de schemer te horen roepen. Het lukte binnen een minuut maar we hoorde de vogel(s) daarna niet meer terug. Maar ik wilde eigenlijk wel weer gaan ringen. Net als in de voorgaande jaren had ik sneeuw verwacht. Sneeuw bleef echter uit en de mogelijkheid om lijsters te ringen verdween

De afspraak van vandaag kwam nogal plots maar desalniettemin meer dan welkom. In 2014 ben ik begonnen met mijn opleiding tot ringer. Dit is een traject waarin je begint als assistent ringer en zodoende wordt opgeleid naar ringer door een combinatie van theorie en stage. Twente kent een aantal ringstations en op ringstation Oelemars en ringstation Hof van Twente krijg ik uitstekende begeleiding. Vandaag was mijn eerste afspraak in Hof van Twente bij Henri Bouwmeester. Een zeer ervaren ringer.

Later dan gepland kwam ik aan op de ringbaan van Hof van Twente. Henri was al vanaf het eerste zonlicht aan het ringen en had al een flinke vangst achter de rug. Op het terrein stikte het van de vogels. In de hut was niemand aanwezig maar er overal hingen zakjes met vogels. Op het terrein trof ik veel vogels in de netten. Kool- en pimpelmees hingen overal. Maar ook grote bonte specht, boomkruiper, glanskop, boomklever, vink, staartmees en roodborst hing in de netten. Na enkele minuten stond ik weer kleine mezen uit de netten de pulken. Vooral die pimpels blijven lastig. Het was de dag met veel vogels maar ook van veel vogels die lastig in het net hingen. Maar dat alles mocht de pret niet drukken. Met grote bonte specht en boomkruiper als nieuwe handsoorten.

Henri bedankt voor de kans om mee te ringen! Er waren flink wat vogels, het was leerzaam en gezellig. Tot de volgende keer.

Een gedachte over “Eindelijk weer wat in de hand

  1. Dag Timo,

    Leuk om weer eens wat te lezen en ik hoop dat je de draad weer op kunt pakken.
    De Oehoe was prachtig om te horen, altijd genieten zo’n vogel.
    Tot snel in het veld probeer weer wat te genieten van onze prachtige hobby.

    Gr.Martin

Geef een reactie

