Kleine vliegenvanger, roodkopklauwier en slangenarend

Opnieuw ben ik een lange tijd niet of nauwelijks in het veld geweest. Van trektellen is het niet gekomen. Oke… 1 keer dan. Maar toen was er weinig tot niets te zien. Maar na een investering van nul kun je geen wonderen verwachten. Gelukkig zijn anderen in de regio actiever en lift ik mee op hun succes. Van alle waarnemingen houd ik de locaties geheim. Dit heeft met de wens van de ontdekkers te maken. Alle vogels waren echter in Overijssel en randje Twente te bewonderen.

Op een mooie vrijdagochtend krijg ik het bericht dat er een vreemde klauwier aan de rand van een groot dorp is gespot. Het is een prachtige roodkopklauwier. Diezelfde ochtend ben ik druk bezig een aantal zaken te regelen voor de verkoop van het huis. Dit maakt het onmogelijk direct te vertrekken. Sneller dan verwacht ben ik klaar met hetgeen dat moest gebeuren (goh). De roodkopklauwier is een soort die ik al op meerdere plekken in Nederland heb gezien maar ik zit al een geruime tijd te wachten op een Twents exemplaar. Dit moet hem gaan worden. In het dorp ben ik redelijk bekend maar de genoemde straat is me onbekend. Het is een verlaten landweg met mul zand en nog flink wat modder. De zorg dat mijn auto vast komt te zitten neemt toe naarmate de meters voorbij schieten. Dan is er plots een paaltje met een middelgrote zanger. Eindelijk! Mijn eerste roodkopklauwier in Twente. Wat een prachtige vogel. Enkele minuten later pakt de vogel een nieuwsgierige grasmus en begint deze op slechts enkele meters afstand uit elkaar te scheuren. Een stuk verder zie ik een tweede klauwier maar door al het gehaast in de ochtend ontbreekt mijn telescoop. Dit kan een tweede roodkop zijn. Door latere waarnemers wordt er echter geen tweede vogel gemeld. Een paar dagen later is er geen spoor meer van de vogel te bekennen.

Inmiddels is het vandaag (maandag). Mijn eerste vakantiedag. Door het licht wordt ik vroeg wakker maar draai me nog lekker een paar keer om. Mijn telefoon ligt aan de andere kant van het bed en ik kijk snel of er nog nieuwe berichten zijn. Er wordt door een bekende een kleine vliegenvanger gemeld en een ander is al wezen kijken én heeft de vogel ook luid zingend. Potverdrie, het is mijn eerste vakantie dag. Ik schiet naar beneden en vraag mijn vriendin om ze zin heeft om een kleine vliegenvanger te horen en wellicht te zien. Ze reageert enthousiast en een half uur later zitten we met ontbijt (en lunch) in de auto. We besluiten er naderhand een lange wandeling aan vast te knopen. Eenmaal tp stap ik snel uit de auto en het eerste wat ik hoor is de prachtige zang van een kleine vliegenvanger. Een nieuwe soort voor Nederland, Overijssel en vooral Twente. Mooier wordt het niet! Maar het zou geweldig zijn de vogel daadwerkelijk te zien. We treffen al snel wat vogelaars uit Zwolle en gaan op zoek. Na een kwartiertje speuren krijgen we de vogel mooi in beeld. Het vogelen voelt nog wat onwennig en ik besef me plots dat ik mijn camera heb meegenomen. Ik zet hem aan maak twee foto’s en betere kansen krijg ik niet. De foto hieronder toont de scherpste foto van de twee. Overduidelijk een mooi volwassen mannetje. Met mijn telefoon maak ik een korte opname. Luister HIER.

In de wandeling die volgt gaan we op zoek naar een grote rover die in Nederland elk jaar wordt gezien maar ondanks zijn formaat nooit simpel te vinden is. De slangenarend is met recht een arend. Een stuk groter dan de welbekende buizerd en dat geeft toch een bijzonder gevoel. Een dag eerder werd de vogel in het gebied gemeld maar bleek voor de avondbezoekers onvindbaar. Ook in het Haaksbergerveen was de vogel een paar jaar eerder soms lastig te vinden. Na het nemen van de verkeerde afslag krijg ik via de telefoon door dat de vogel eindelijk gespot is. Via Google Maps is het een half uur lopen. Vol optimisme en met een kleine versnelling lopen we richting de doorgegeven coordinaten. Onderweg niets anders dan blije vogelaars. Voor sommigen zelfs een nieuwe voor Overijssel. Na een kleine babbel gaan we snel verder. Op het hoogste punt geen spoor van een slangenarend te bekennen. Wat nu? Tijd voor die heerlijke lunch! Mijn vriendin ziet plots een grote vogel maar deze kan ik niet vinden. Na wat speurwerk vind ik een stuk hoger een rode wouw en een… verrek! Dat is de slangenarend. Blij als een kind vraag ik om mijn camera en deze wordt met spoed en liefde geleverd. De arend vliegt recht op ons af en ik kan wat bewijsplaatjes schieten. Een prachtige herinnering rijker, rijden we voldaan naar huis.

2 gedachtes over “Kleine vliegenvanger, roodkopklauwier en slangenarend

Geef een reactie

