Weer wat ringetjes rijker

Na opnieuw een lange periode van …. niets – bij deze weer een update. Het najaar en dus ook een zeer interessante periode met vogels staat voor de deur. In Nederland worden interessante soorten gemeld en op de website van trektellen is duidelijk te zien dat de aantallen weer aantrekken. Het gros van de vroege trekkers zoals morinel en ortolaan zullen al voorbij zijn maar het mooiste moet nog komen. Afgelopen week ik had het geluk mijn eerste Twentse bijeneter bij te schrijven. Geen slecht begin van het najaar. Het werd echter weer hoogtijd op wat vogels uit de netten te plukken. In de ochtend vertrok ik naar een klant die op het laatste moment liet weten niet te kunnen. Handig. Dus in de ochtend vertrok ik richting ringstation Conings Overdinkel.

Helaas werd ik door privé omstandigheden weer snel van het ringstation getrokken maar de tweede ronde kon ik nog net meemaken. Zelf was ik aan het werk met een dame zwartkop. Deze laten zich in tegenstelling tot al die vervelende mezen makkelijk uit het net halen. Er hing nog een merel, wat tjiffen en bam een vuurgoudhaan. Een soort die ik al een hele tijd van dichtbij hoop te zien. Een vogel van ongekende allure met zo weinig gram is met recht een klein wondertje te noemen.

 

Geef een reactie

