Zoom H5 Handheld recorder – RODE NTG8

Eergisteren bestelde ik mijn nieuwe audio recorder. De Zoom H5. Na een flinke tijd zonder recorder was het tijd om iets aan te schaffen waarmee ik het gebrabbel van vogels op kon nemen. Tijdens het trektellen waren er gelukkig altijd anderen met een recorder en de meeste zeldzaamheden zijn keurig vastgelegd. Maar de drang om zelf geluiden op te nemen was groot. Bewijsopnames zijn één ding maar kwalitatief goede opnames maken is de grootste kick. Tijdens het uitpakken van de recorder was ik dan ook zo blij als een kind en ik kon niet wachten om het veld in te gaan. Helaas moest ik vandaag flink aan de slag voor mijn werkgever maar met een flinke dosis geluk ging één van mijn afspraken niet door. Tijd voor de grote mezentest!

De mezentest.

De mezentest.

De mezentest is een must voor iedereen die nieuwe geluidsapparatuur aanschaft. Vogels opnemen is niet altijd makkelijk maar in het bos heb je de grootste kans op treffen. Daar zitten namelijk mezen. En… mezen zijn niet bang en schreeuwen hard en veel. De Zoom H5 is een degelijke recorder die qua prijs een stuk lager ligt dan de Marantz PMD661 MKII. Die vorige recorder had helaas een productiefout waardoor ik erg lang moest wachten op vervanging. Bovendien liep de communicatie met RJ Shop in Rijssen moeizaam. Ze hebben me echter een prima voorstel gedaan. Ik kreeg namelijk het volledige aankoop bedrag terug. Er waren problemen in de fabriek én met de leverancier. Ontwikkelingen die mijn vertrouwen in het product flink aantastte. Een ander punt van kritiek op de PMD is de batterij duur. Er gaan vier AA-batterijen in maar die zijn binnen een uur leeg. Nu weet ik niet of het aan mijn recorder lag maar mijn conclusie was dat er niet efficiënt met de fantoomvoeding werd omgegaan. Er is niets vervelender dan in het veld je batterijen vervangen. Mijn grootste teleurstelling in de PMD zat hem in de interne microfoon. Zonder mijn RODE NTG8 richtmicrofoon waren de opnames bijzonder slecht. Zelfs vele malen slechter dan met de Olympus LS11. Dit maakte de PMD onbruikbaar als trektel-recorder.

De meeste vogelaars zullen de Zoom H4N kennen. Een populaire recorder van deze Japanse producent. Maar de Zoom H4N is echter al een flinke tijd op de markt en ik zocht een nieuwer product. De Zoom H6 was een optie maar die richt zich vooral op de DJ en is duur. Met zes audio-ingangen geeft de H6 DJ’s veel opties. Als vogelaar heb je echter geen snars aan die zes aansluitingen. Ik zocht een degelijke recorder voor een schappelijke prijs. Een XLR aansluiting was een must gezien het gebruik van de NTG8. Maar ook de interne microfoon van de recorder moest goed genoeg zijn. Als ik ga vogelen heb ik namelijk niet standaard de NTG8 van een meter lengte in mijn tas. Mijn oog viel op de betaalbare doch degelijke Zoom H5. De interne microfoon is afklikbaar. Dat scheelt ruimte en gewicht wanneer ik met mijn NTG8 opneem. Maar met een simpele klik heb ik een recorder die ideaal is voor een snelle opname van die net ontdekte bladkoning of voor langdurige opnames tijdens het trektellen. Bovendien heb ik de klikbare shotgun mic module besteld. Ideaal voor reizen naar het buitenland. Aankomend weekend vertrek ik naar Helgoland en daar wil ik niet rondzuilen met enorme microfoon. Tijdens het vogelen neem ik altijd een recorder mee maar voor perfecte opnames ga ik zelfs het veld in zonder verrekijker. Mijn oren doen al het werk.

Hieronder de eerste testresultaten van de mezentest.
Koolmees
Pimpelmees
Boomklever
Grote Bonte Specht 

De resultaten zijn geweldig. Alleen zit er nog veel achtergrond ruis in. Een deel heb ik via Audition al kunnen verwijderen maar dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit van de opname. Hoe minder er bewerkt wordt hoe beter de opname meestal is. De resultaten hierboven laten alleen de NTG8 resultaten horen en niet de interne microfoon. Maar ik kan jullie verklappen dat daar helemaal niets mis mee is. Als ik later mijn shotgun module binnen heb dan post ik een vergelijking tussen standaard microfoon, shotgun module en NTG8. De hoge ruis wordt nu veroorzaakt doordat ik nog opneem met het volume op maximaal. Daar moet ik mijn weg nog in vinden.

De recorder ligt stevig in de hand. Een recorder moet vooral niet te zwaar zijn maar ook zeker niet te licht. Hij is afgewerkt met een rubber waardoor er veel grip ontstaat. Bovendien wordt de recorder geleverd met een uitstekend plastic omhulsel. Mijn andere recorders kwamen met niets, of een waardeloos beschermzakje. De knoppen zijn prettig om in te drukken en reageren soepel. De draaiknoppen om het volume van de XLR ingangen te regelen zijn beschermd door een metalen stang(etje). Dit voorkomt dat je per ongeluk langs de knoppen gaat met je bijvoorbeeld je jas en zodoende de opname onbedoeld beïnvloed. De volume regeling van de modules vind je op de module zelf. Als je dus geen gebruik maakt van de XLR ingang dan heb je met de twee volume regelaars op de recorder niets van doen. Tevens kun je tijdens het rondlopen de input van de microfoon (module en XLR) uitzetten. Hierdoor gaan de batterijen aanzienlijk langer mee. Andere recorders hebben deze functie niet altijd. Hierdoor is het nodig om je recorder elke keer uit te schakelen als je rondloopt en weer in te schakelen als je wat hoort. Waardoor je natuurlijk weer te laat bent.
Het contrast van het scherm is keurig maar niet bijzonder. In de felle zon wordt het lastig om het scherm af te lezen. Het menu laat zich bedienen door een nogal vreemde constructie aan de zijkant van de recorder. Hier las ik in de reviews veel kritiek op maar het functioneert eigenlijk prima. Het is een soort draaiwiel dat zich laat indrukken. De technische specificaties zijn gemakkelijk via Google te vinden. Daar ga ik jullie niet mee vervelen. Zaken zoals low-cut filters zijn vandaag de dag toch al standaard ingebouwd. Maar ik wil afsluiten met een geweldig pluspunt. De interne boxen van deze recorder zijn subliem. Met mijn oude recorders moest ik tijdens het beluisteren van een opname de recorder aan mijn oor zetten. Met de Zoom H5 is dat verleden tijd. De interne boxen zijn luid en duidelijk. Ideaal! Na een korte test in het veld ben ik bijzonder tevreden over de Zoom H5. De opnamekwaliteit is uitstekend. De mogelijkheden zijn flexibel en het gebruik is intuïtief. Nu op naar Helgoland en hopelijk is de shotgun module op tijd binnen. Tijd voor dwerggorzen, kleine vliegenvangers en blauwstaarten.

Geef een reactie

