Eindelijk een hop

De hop is één van de prachtigste vogels in Europa. Het was echter ook een soort die ik nog steeds niet in Nederland had gezien. Er worden elk jaar tientallen hoppen in het land gezien. Meestal aan de kust. Elke hop die zich in Twente begeeft, wordt dagen na ontdekking pas op waarneming gezet. Dit tot grote frustratie van een paar vogelaars. Maar de noodzaak om deze soort op te zoeken voor mijn ‘NL-lijst’ ontbrak in zijn geheel. Dit komt vooral omdat ik de laatste tijd niet bezig ben met mijn Nederlandse lijst én omdat ik de vogel al vaak in het buitenland heb gezien. Ik ging echter overstag toen er in de gemeente Berkelland twee (wellicht zelfs drie) hoppen werden gemeld. Nu ik (nog) in Enschede woon was het slechts een rit van twintig minuten. Daar kwam nog eens bij dat ik voor mijn werk richting Neede moest. Een goede combinatie.

De weersvoorspelling was helaas slecht. Op donderdagochtend de 16e viel er namelijk flink wat nattigheid uit de lucht. Bovendien was de vogel de vorige avond niet meer gezien door een paar late bezoekers. Ondanks deze onzekerheden vertrok ik vol vertrouwen richting de camping waar de vogel al dagen aan de waterkant aan het foerageren was. Op de camping trof ik helaas niemand bij de receptie. Op onbekend terrein vind ik het prettig om me eerst te melden. Niet alle natuurliefhebbers gedragen zich netjes en ik doe altijd mijn best om een goede indruk achter te laten. Er waren die week echter veel vogelaars geweest en ik had vernomen dat de eigenaar een vriendelijke man was. Na de slagboom links was de enige routebeschrijving die ik had, en nodig had. Honderd meter verder zag ik de recreatieplas al liggen. Op de camping zaten veel lijsters – waaronder één beflijster. Bij het water keek ik naar links en zag meteen een hop foerageren in het zand. In de pocket! In de regen heb ik een kwartier genoten van deze prachtige ontmoeting. De vogel zag er nogal gehavend uit maar ik vond hem/haar de mooiste hop die ik tot nu toe zag. De volgende kan me niet snel genoeg komen maar…. dan wel het liefst in Twente.

hop

De foeragerend hop

Geef een reactie

