Opname waterpiepers

Er zijn van die soorten waarvan je maar geen degelijke opname kunt maken in Nederland. De waterpieper is daar een goed voorbeeld van. Ze zijn alles behalve talrijk. Schuw. Lastig te vinden en/of vliegen hoog over. In Twente is de soort te vinden maar je moet wel weten waar je moet zoeken. Engbertsdijksvenen is één van de betere plekken. Niet alleen het prachtige natuurgebied zelf maar ook de akkers rondom het veen zijn goed. Enkele dagen terug vond ik ongeveer vijf vogels langs de Rauwbloksweg in Kloosterhaar. Helaas zaten deze vogels erg ver weg en kon ik geen goede opnames maken.

Vandaag had ik gelukkig tijd voor een korte stop in de Engbertsdijksvenen. Daar moesten ongetwijfeld meer waterpiepers zitten in deze tijd van het jaar. Ze vinden was niet de enige uitdaging aangezien het maken van een ‘goede’ opname het doel was. In de auto klonk dit als een onmogelijke missie. Er stond net iets teveel wind en het was zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar het geluk is met de dommen want bij de grote plas piepers. Waarschijnlijk graspiepers maar die zijn in november steeds zeldzamer. Tot mijn verbazing zaten er negen waterpiepers op de dijk te foerageren. Maar de afstand was groot. Te groot. Na drie kwartier met mijn kont in het natte gras kwamen de vogels eindelijk dichterbij en kreeg ik de kans om enkele contactroepjes op te nemen.

Geef een reactie

