De eerste niet geschoten IJseend in Twente

De ijseend is naar mijn mening één van de mooiste eenden die je in Nederland kunt treffen. Maar om de vogel te zien moet ik als Tukker vaak uren rijden en hopen er bij kust één te treffen. Mijn eerste ijseenden trof ik langs de Brouwersdam in Zeeland. Daar worden ze elk jaar gezien. In Twente zijn ze echter zeer zeldzaam. Al jarenlang ben ik op zoek naar deze specifieke eend. Door weer en wind bezocht ik alle grote zandwinplassen van Twente maar zonder resultaat. Tot er plots een buffelkopeend in Almelo werd gemeld.

Hierboven gaf ik al aan dat de ijseend een zeer zeldzame vogel in Twente is. In 1994 verbleef er een exemplaar nabij Kloosterhaar op de zandwinplas maar dit valt onder de gemeente Hardenberg en is dus net geen Twente. Voor het enige aanvaarde geval moeten we terug naar 15 februari 1934. Daar werd een adult man in Tilligte geschoten. De eend was een lange tijd te bewonderen als jachttrofee in café Dissel. In die tijd werden zeldzame vogels (en niet zeldzame vogels) nog massaal geschoten om vervolgens in de pan of als trofee in de huiskamer te belanden. Een ander geval betreft een waarneming uit 1912 in het Almelo Nordhorn kanaal. Waarschijnlijk is ook dit exemplaar neergeknald aangezien deze in de collectie van Natura Docet onder nummer 02120.1 te vinden is. Waarom deze niet is aanvaard is me een raadsel. We mogen concluderen dat de die arme verdwaalde ijseenden het vroeger niet gemakkelijk hebben gehad in Twente. De verstandige mens heeft anno 2014 het jachtgeweer ingeruild voor verrekijker en telescoop. Dit betekent dat verdwaalde ijseenden niet meteen een schot hagel in de kont krijgen.

Het is zondag en ik heb net twee volle weken verhuizen achter de rug. Het verhuizen is na de eerste dag al veranderd in verbouwen en van vogels kijken is dus weinig tot niets terecht gekomen. De koereiger in Losser heb ik gemist en ook de Afrikaanse woenstijngrasmus in het westen van het land had ik graag gezien. Via de whatsapp ontvang ik een bericht over een mogelijke buffelkopeend in Almelo. Nu zijn er wel vaker vreemde eenden in Almelo waargenomen dus waarom niet. Maar van buffelkopeenden wordt niet ik niet bijzonder warm. De melding die volgt laat mijn bloed echter sneller stromen. Het is waarschijnlijk een juveniele ijseend. Een soort die ik al jaren zoek.

Nog geen 5 seconden later wordt ik gebeld door Bert. Hij is al in Borne en heeft geen telescoop. Zelf ben ik druk aan het klussen dus natuurlijk mag hij de mijne lenen. Maar na het ophangen van de telefoon besluit ik al snel de rit mee te pakken. Binnen enkele minuten staan we bij de Leemslagen plas. Het weer laat te wensen over maar de eend vind ik binnen 2 minuten. Prachtig! Na al die jaren zoeken had ik de soort liever zelf gevonden maar dit is prima alternatief. Door het weer besluiten we snel terug te rijden en na een ouderwetse high five stappen we voldaan in de auto.

Het filmpje hierboven is geschoten door Carl Derks en de foto op de frontpage is van Jacob van der Weele.

Geef een reactie

