Twee kleine nieuwe lifers

Het weer is de laatste paar weken niets om over naar huis te schrijven. Regen, sneeuw en dan weer regen. Vandaag was helaas geen uitzondering op die regel. De mist beperkte het zicht en je werd door de motregen ongemerkt zeiknat geregend. Er was echter een beslissing gemaakt om te gaan vogelen en ‘échte’ vogelaars gaan door weer en wind. Tenminste… dat zeggen alle vogelaars die voor de verandering een keer met slecht weer op pad gaan. Via de Twentse vogelaars whatsapp groep (mondvol) kwam het verzoek om vandaag op zoek te gaan naar de kleine trap (Tetrax tetrax). Die wetenschappelijke naam klinkt vooral hypnotiserend maar het betreft een prachtige soort die in Nederland zeldzaam is. Enkele dagen terug werd er namelijk een exemplaar bij Nijkerk gevonden. Dit geval is 46e verschijning Nederland en de 7e van Gelderland. Dat laatste vindt vooral mijn medepassagier van de dag interessant. Remco Wester is een geboren Tukker maar heeft tijden in Gelderland gewoond. Hij is tijdelijk terug in het heilige land en het was voor ons een mooie kans om eens samen op pad te gaan.

De wekker gaat vanochtend opnieuw vroeg. Niet om zo snel mogelijk in het veld te staan maar om mijn dochter aan te kleden en een ontbijt voor iedereen in elkaar te flansen. Om half negen scherp vertrek ik richting Enschede om Remco op te halen. We kennen elkaar al een tijdje maar hebben nooit langer dan tien minuten met elkaar gesproken. Na het inladen van de optiek begint ons avontuur richting Gelderland. Zenuwen of de vogel er nog zit, zijn niet merkbaar. Deze vrouwelijke Tetrax tetrax zit er al enkele dagen en het weer is slecht. Geen reden voor paniek. Onderweg is het gezellig en ik rij slechts één keer verkeerd. Zeventig minuten later staan we naast Eddie Zoey (ja, hij is ook vogelaar) te genieten van de kleine trap. Het is mijn eerste ooit. We spreken nog wat bekenden maar het begint harder te regenen en ik heb moeite om mijn optiek droog te houden. Bovendien ben ik niet voldoende gekleed op de koude en ik besluit in de auto te gaan zitten. De vogel liet zich prima zien. Foeragerend door het gras tussen de kieviten en smienten. Het eerste wat opvalt is het formaat. Niet langer dan 40cm – dat is kleiner dan de smienten om haar heen. Het tweede wat opvalt zijn de vrij lange, krachtige poten. Eigenlijk is het gewoon een gespierde kip. Het gebrek aan kleur wordt gecompenseerd door het patroon.

De kleine trap staat inmiddels op de lijst. Een lijst waar ik de laatste tijd geen aandacht aan gaf. Maar het was geweldig om een nieuwe soort te zien. De dag was niet alleen grauw en grijs maar ook jong. Op de terugweg bespraken we de mogelijkheid om de kleine toppers bij Biddinghuizen te bezoeken. Door het weer was ik pessimistischer dan Remco maar zijn neutraliteit bezorgde het optimisme een overwinning. Er werden coordinaten ingevoerd en een half uur later stonden we over het water te turen. Mochten we de kleine topper(s) vinden dan zou het mijn tweede lifer van de dag worden. Dat soort dagen maak je niet vaak meer mee als je al een tijdje vogels kijkt. Bij aankomst liepen er al wat mensen langs de dijk te speuren. Maar ze keken niet bijzonder enthousiast. De kleine topper was in ieder geval nog niet gevonden. Eenmaal uit de auto vond Remco al snel een kanshebber. Maar het zicht was door het riet niet optimaal en het zou wel eens een hybride kunnen zijn. We besloten verder te zoeken en opnieuw vond Remco een vogel die de juiste papieren scheen te hebben. Klein van formaat en een puntige kruin. Ook zijn rug leek donkerder dan die van topper. Maar hij was aan het pitten en had weinig behoefte de rest van zijn gezicht te laten zien. Om het af te maken zochten wij echter nog naar een mooie lichte snavel met daarop een klein zwart puntje. Het wachten werd uiteindelijk beloond met juist die kenmerken. Mijn eerste kleine topper was een feit. Nou niet helemaal. Het was mijn tweede aangezien de vogel die we praktisch naast de auto troffen eigenlijk de eerste was. Dit bleek geen hybride te zijn maar een volbloed kleine topper. De rit terug was gezellig en voldaan. Met twee kleine toppers en een kleine trap in de zak was het een grote dag.

Geef een reactie

