Grijze junco in Grunn

Vorige week werd er een Amerikaanse zeldzaamheid gemeld. Opnieuw een Amerikaanse wintertaling? Een verdwaalde steltloper? Nee, niets van dit alles. Het was een verdwaalde Amerikaanse zanger. Daar word ik enthousiast van. Niet alleen bij mij maar bij een groot deel van vogelend Nederland begint het bloed dan sneller te stromen. Maar Groningen is niet om de hoek en ik ben er klaar mee om met honderden vogelaars bij een zeldzaamheid te staan loeren. In de loop van vorige week zagen alle Nederlandse vogelaars die daar waarde aan hechten deze zeldzaamheid. Vandaag was het mijn beurt om een poging te wagen.

Momenteel ben ik ‘in between jobs’ oftewel, keihard werklo… werkzoekende. Gelukkig lopen er voldoende zaken dat ik mezelf de tijd gun om te vogelen. Het was alweer een flinke tijd geleden dat ik met Bert Haamberg een dag had gevogeld. Via Whatsapp spraken we af om de grijze junco en roze spreeuw te proberen. De kleine topper en kleine trap hadden me goed gedaan en ik kon een dosis buitenlucht goed gebruiken. Om 08:10 uur vertrokken we uit het prachtige Twente richting het gure Noorden. De rit naar het Noorden is geen gemakkelijke. Er zijn weinig snelwegen en veel N wegen. De afstand naar Groningen is hemelsbreed niet lang maar de route maakt het een vervelende rit. Bovendien bleef het onderweg maar regenen. Zou de grijze junco er nog steeds zitten? Het is de tweede exemplaar voor Nederland. De eerste vond zijn dood in een Nederlandse volière. In 1968 sneeuwde het flink in februari. Men sprak zelfs van een sneeuwstorm. Vandaag de dag geeft het KNMI code rood als er waarschijnlijk sneeuw gaat vallen maar een sneeuwstorm in 1968…. Dat moet heftig zijn geweest. In Rotterdam werd de eerste grijze junco van Nederland gevangen in Rotterdam. Daar bleef hij tot zijn sterven. Stel je voor dat je met je circa 10 gram een tocht over de Atlantische oceaan overleefd, vervolgens in een sneeuwstorm terecht komt. Wordt gevangen en de rest van je leven in een volière van een Rotterdammer slijt. Een trieste gedachte. Maar voor hetzelfde geldt zou elke grijze junco graag in een volière leven. Wie ben ik.

De verkeerssituatie rondom de volkstuintjes was nogal warrig. Maar na wat frustratie stonden we keurig voor de Hornbach geparkeerd. Vanaf daar was het slechts enkele minuten lopen naar de lokatie waar de vogel het laatst was gespot. Tot mijn grote verbazing stonden er al vogelaars te zoeken. De vogel zit er al een tijdje en ik had niet verwacht op maandagochtend nog zoveel volk te zien. Er stond ook een mede-Europeaan te zoeken. Naar mijn weten is hij niet de eerste die hier zijn grijze junco komt halen. De junco werd gevonden op het moment dat wij begonnen met zoeken. Zo vielen we met onze neus in de boter. De waarneming was echter waardeloos en uiteindelijk kon ik concluderen dat ik geen kenmerk had waargenomen. Er moest dus worden doorgezocht. Mijn vertrouwen was gevestigd op een pad van steen. Op waarneming had ik foto’s gezien van een foeragerende junco. Er liepen echter alleen wat vinken. Maar mijn onderbuikgevoel werd beloond toen de vogel op nog geen 15 meter afstand voor me op de grond landde. Een prachtig roze snaveltje, een grijze mantel, witte buik en witte staartzijden kon ik mooi observeren door mijn nieuwe telescoop. Met mijn zelfgemaakte adapter kon ik slechts 1 foto schieten. De vogel was te mobiel en gedroeg zich exact zoals hij wordt beschreven in de Collins. Foerageert uitsluitend hippend over de grond en zoekt dekking in bomen en struiken.

Na slechts enkele seconden waren we de vogel weer kwijt. Hij werd terug gevonden in een struik maar verdween vanaf daar over de daken de wijk in. Genoeg reden voor ons om verder te gaan. De geluidsoverlast van het verkeer en het bouwen was enorm. De vogel heb ik een paar keer helder gehoord maar voor een goede opname waren de omstandigheden helaas alles behalve ideaal. Ons volgende doel laat zich vinden onder de naam roze spreeuw. Een zeldzame vogel in Nederland waar er elk jaar enkelen van gevonden worden. Vooral langs de kust. Een soort die eigenlijk niet zeldzaam genoeg is om speciaal voor te rijden. Zeker niet wanneer het een juveniel exemplaar betreft. Op Texel en op andere plekken had ik de soort tot mijn grote teleurstelling al een paar keer gemist of niet gevonden. Het is namelijk een prachtige soort die vooral in zomerkleed exotisch aanvoelt. Maar vandaag zou ik zelfs blij zijn met een juveniel exemplaar. Op naar Kollum! Er zit daar al tijden een exemplaar op een voedertafel in een woonwijk. Het voelt altijd onwennig om met telescoop en verrekijker door een woonwijk te lopen maar het was de plek waar we moesten zoeken. Op de voedertafel vonden we niets. Dan maar een rondje in de wijk. Op wat groenlingen, spreeuwen en putters na vonden we niets. Bij de voedertafel spraken we twee vogelaars uit Brabant die ook op zoek waren naar deze verdwaalde spreeuw. Er vlogen al wat spreeuwen over de wijk en plots zag ik een lichtere spreeuw op het dag zitten. Het was raak. Mijn eerste roze spreeuw was een feit. Mooi van lelijkheid! De vogel kwam dichterbij en liet zich prachtig zien aan vier blije mannen.

De ochtend was nog niet voorbij maar onze doelen voor de dag waren behaald. Wat nu? Op naar Paesens voor fraters en velduil. Beide werden niet gevonden. Maar wel een tweetal strandleeuwerikken. Nog beter! Verder was er helaas weinig te zien. Ook het aantal ganzen viel ons enigszins tegen. Onze laatste stop was Lauwersoog. In de haven zwom een roodhalsfuut en een gewone zeehond. Bovendien troffen we een dode Noordse stormvogel. Doe mij maar een levende maar ik vond het alsnog een spectaculaire vondst. We sloten de dag af met een klein hapje in de haven en begonnen met tegenzin aan de lange terugreis. De dag was echter meer dan geslaagd. Later zal ik ook mijn filmpjes van de soorten nog uploaden.

 

Geef een reactie

