Een andere manier van kijken

De grijze junco geniet nog steeds van de volkstuintjes in Groningen en de roze spreeuw is inmiddels gevlogen. De gemiddelde temperatuur begint langzaam te stijgen en de zon laat zich vaker zien. Nieuw leven is overal te vinden voor hen die het wil zien. De eerste voorjaarsplanten schieten uit de grond, vlinders ontwaken & ontpoppen, salamanders en padden zijn op trek en de tjiftjaf is op steeds meer plekken te horen. Na een periode van koude is het geen straf meer om buiten te zijn. Met het aanbreken van de lente is er iets in mijn natuurbeleving veranderd. Hieronder lees je daar alles over.

Op mijn 11e jaar begon ik bewust met het observeren van de vogels om mij heen. Maar sinds ik me kan herinneren, ben ik geïnteresseerd in alles wat leeft. Zo stond ik op de JNM vogelkampen ook dagelijks met vangnetten te zwaaien naar dagvlinders en libellen. Mijn interesse voor vogels bleek echter dominant. En vogelaar klinkt natuurlijk minder triest dan dan waterdierelaar (ja, die bestaan). Zeker als de hormonen door je lichaam gieren en de dames steeds interessanter worden. Vorig jaar maakte ik al een kleine sprong richting andere soortgroepen. Libellen, dag- en nachtvlinders waren toch een stuk interessanter dan ik had verwacht. De stap naar andere soortgroepen is voor mij relatief gemakkelijk. Ik ken veel waarnemers en ik ben gezegend dat velen van hen mij willen helpen en inspireren om op zoek te gaan naar datgene wat nieuw voor me is. Bovendien helpt het dat ik al jaren als admin op waarneming zit en daar de nodige contacten heb. De grootste investering die ik moest maken is de aanschaf van (nog meer) boeken. Een kleine greep uit de gidsen die de laatste tijd zijn aangeschaft: Nieuwe plantengids / Nachtvlinders / Nieuwe insecten gids / Micro Moths én Bomengids van Europa. De Nieuwe vlindergids en Field Guide to the Dragonflies of Britain and Europe stonden al in de kast.

muur3

Deze verbreding van mijn natuurbeleving heeft ook invloed op deze blog. Het komt er op neer dat u hier niet enkel meer terecht kunt voor vogels maar tevens voor dag- en nachtvlinders, planten, libellen, paddenstoelen, kevers, zoogdieren, etc. Dit is wellicht wat overweldigend (dat is het voor mij namelijk wel) maar ik kan u juist meenemen in een breder palet van soorten en een verdieping van mijn persoonlijke natuurbeleving. Mocht u hier van balen dan snap ik uw gevoel maar ik kan u garanderen dat de aankomende toevoegingen van de kwaliteit zullen zijn die u gewend bent.

Vandaag kon ik onverwacht tijd maken om op zoek te gaan naar de muurhagedissen in Hengelo. Het is niet algemeen bekend dat deze prachtige soort in Hengelo zit. De herkomst van de soort daar is echter niet natuurlijk. De kans is groot dat enkele exemplaren vanuit Zuid-Europa op een vrachtwagen is meegereisd. Maar ze houden stand en ondanks hun status zijn ze prachtig. In het buitenland heb ik de soort vaak gezien maar de enige wilde exemplaren van Nederland leven in Limburg en daar heb ik ze nog niet gezien. Deze tropische uitziende hagedis is een genot voor de ogen. Vooral de mooi uitgekleurde mannen zijn de moeite waard (zie foto hierboven).

De hagedissen lieten zich niet meteen vinden en Bert en ik zitten volop in de nachtvlinders. Reden genoeg om de bomen af te zoeken naar kokers en nachtvlinders. We vonden een onbekende micro en wat anderen interessante soorten. Mijn eerste bruine winterjuffer vloog voorbij en ook mijn eerste gewone doorntje (zie foto hieronder) waren een feit. Een citroenvlinder werd wat later wakker. Waarschijnlijk om te genieten van de eerste verse nectar van paarse dovennetel en klein hoefblad. Vanavond staan er nachtvlinders op het programma. In Saasveld wordt gesmeerd, gesmoten en mijn lichtbak gaat hard aan het werk. Hopelijk levert het interessante soorten op. En een roepende ransuil staat ook op de wenslijst.

doorntje

Geef een reactie

