Euro Birdwatch 2015

Mijn vogelavonturen van de afgelopen maanden kan ik tellen op… 1 hand. De excuses zal ik jullie besparen maar het komt er op neer dat ik er weinig tijd voor heb gemaakt. Niet omdat ik niet wil, maar omdat de prioriteiten anders lagen. Maar sommige dingen verleer je niet en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Door de Whatsapp groep trektellen blijf ik enigszins op de hoogte van wat er schijnbaar buiten allemaal vliegt. Die groep begon ooit met een handje vol mensen uit de regio Twente maar bevat inmiddels 75+ actieve vogelaars uit heel Nederland. Via een bericht in de groep werd me duidelijk dat 3 oktober 2015 weer op mijn agenda moest komen te staan. Vol goede moed nam ik contact op met twee vrienden en het verslag hieronder is daar het gevolg van.

DSC_0901

In het donker ontmoet ik een vriend die ik al maanden niet heb gezien. Sterker nog… de laatste keer dat we elkaar zagen was 363 dagen terug op de Euro Birdwatch 2014. In de auto is het als vanouds gezellig en we kletsen bij over het afgelopen jaar. Voor beiden is er veel veranderd maar ik bespaar jullie de details. Inmiddels zijn we minder fanatiek maar desalniettemin zijn we de eerste. Ondanks de duisternis was het prachtig. De zon komt langzaam op en we genieten van Venus, Jupiter, Mars en de ster Regulus. Er vliegen zanglijsters en graspiepers over maar er is weinig te beleven. Bovendien zijn de voorspelling ons slecht gezind. De records die in 2014 sneuvelden zouden dit jaar niet opnieuw breken. De resultaten van donderdag en vrijdag vielen tegen en de weersverwachting gaf weinig hoop dat zaterdag anders zou zijn. Toch verschijnt elke vogelaar op de telpost met de stille hoop dat de feiten er niet toe doen. Tegen kwart over zeven zijn alle fanatiekelingen aanwezig en kan het feest beginnen. Qua aantallen is het bijzonder slecht maar er meldt zich een buidelmees. Deze komt strak over de telpost en het geluid is luid en duidelijk hoorbaar. Later op de ochtend wordt de buidelmees nog een paar keer gehoord maar de kans is groot dat deze in het mais rondom de telpost rondsnuffelt. De stemming zit erin en we zijn in ieder geval niet voor jan met de korte achternaam zo vroeg uit ons nest gekropen. Niet veel later rijst er een rode wouw uit de mist en trekt tot ieders verbazing richting noord uit zicht.

Er volgt een korte tijd van harmonie. Door de tellers wordt er bijgepraat over verre reizen, natuurbeleid en eigen ontdekkingen. Maar de verhalen worden al snel sterker naarmate de tijd verstrijkt. Onze redding komt in de vorm van mais. Nou, niet helemaal… maar maistrek blijft een mysterieus en interessant fenomeen. Telpost Oelemars wordt nog niet omsingeld door mais maar het scheelt niet veel. Door deze maisvelden trekken diverse soorten kleine zangvogels naar betere oorden terwijl ze relatief veilig zijn tegen predatie én kunnen snacken. Het is bekend dat er redelijk wat zwarte mezen op trek zijn en ik hoorde al enige tijd een zwarte mees/bladkoning in het mais struinen. Zwarte mezen zijn echter berucht om het feit dat ze een goede bladkoning imitatie in huis hebben. In het verleden ben ik al eens eerder genept door 9 gram aan mees en ik had geen zin om slapende honden wakker te maken. Samen met Vincent liep ik een eindje van de telpost en na twee duidelijke ‘calls’ riepen we de rest. Bladkoning! Voor enkele waarnemers een nieuwe soort voor de regio Twente/provincie Overijssel. De vogel kwam kort in beeld en vloog richting zuid uit beeld. Prachtig! Hieronder een geluidsopname van Martin.

 

De rest van de ochtend bracht weinig bijzonders. Door de zon werd het snel warmer en we genoten van de kleine dingen in het leven: kruisbekken, boerenzwaluwen, barmsijzen spec. en roodborsttapuiten. Met zijn vieren besloten we wat bosjes te kloppen rondom de zandafgraving. Een late tjiftjaf, graspiepers en veel witte kwikstaarten sierden het zand. Plots vloog er een pieper over die door de rest als roodkeelpieper werd gedetermineerd. Een knaller van een soort maar ik heb het geluid niet goed gehoord door het geluid van het struinen. Bovendien was het niet het enige geluid en ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik daadwerkelijk een roodkeelpieper heb gehoord. Helaas kan ik deze soort niet bijschrijven op Euro Birdwatch 2015. Tegen een uurtje of 13:00 uur vinden we het welletjes maar er volgt een laatste verrassing. Een boomvalk geeft een mooie voorstelling in jacht om vervolgens zijn vingers te knijpen en schiet er als een speer vandoor. Een afsluiting van een dag vol oude bekenden en leuke krenten. Happy birding!

Geef een reactie

