Review: Vogel magazine – Roots

Nederland kent veel vogelaars en ons aantal lijkt gestaag te groeien. De tijdschriften branche zit echter in zwaar weer en bij de meeste uitgevers daalt het aantal oplagen. Voor vogelaars die graag over hun hobby lezen is er in Nederland wat te kiezen qua tijdschriften. Zo is het tijdschrift van Dutch Birding kwalitatief van hoogstaand niveau. Deze wordt zelfs in het buitenland gelezen. Het tijdschrift van de vogelbescherming zit vol met prachtige platen en geeft inzicht in de beschermingsmaatregelen die onze nationale vogel-zwaardmacht uitvoert. Dan hebben we Limosa. Een prachtig tijdschrift voor professioneel en amateur ornithologen. Reken daarbij alle uitgaven van regionale vogelwerkgroepen en het wordt duidelijk dat er wat te kiezen is. Maar ondanks de keuze mogelijkheden heb ik nog geen tijdschrift gevonden dat mij als vogelaar elke keer weer kan boeien. Een paar maanden geleden is er echter een nieuw tijdschrift bijgekomen. Het Vogel Magazine van Roots. Van Roots-redacteur Paul Böhre kreeg ik een exemplaar in de bus met de vraag om er eens kritisch naar te kijken. Hieronder een poging.

vogelmagazine-cover-klein

In de bestaande opties vond ik altijd rubrieken of items die me aanspraken. Dutch Birding is mij te technisch geworden. Het zoveelste DNA onderzoek om in de toekomst wellicht een nieuw taxon te kunnen bijschrijven gaat geheel aan mij voorbij. In een voorbij verleden vond ik vooral het zeldzaamheden hoofdstuk reuze interessant maar een dergelijke opsomming is door het internet ingehaald. Het is nu slechts een herhaling van data en mooie foto’s. Het tijdschrift van de vogelbescherming ziet er net als Dutch Birding strak en keurig uit. Zij vertegenwoordigen de andere kant van het spectrum. Na tig jaar lidmaatschap krijg ik het gevoel regelmatig hetzelfde te lezen. De inhoud is mij simpelweg te generiek. Om beide tijdschriften te bagatelliseren zou kunnen stellen dat Dutch Birding wordt geschreven voor de die-hard twitcher en het tijdschrift Vogel van de Vogelbescherming voor de huis, tuin en keukengenieter. Beide vormen van vogelen hebben een trouwe achterban maar sluiten niet aan op mijn ervaring. De Engelsen bewijzen dat er een wereld is waarin beide kanten van het spectrum samen komen. Met de komst van het Vogel Magazine van Roots hoop ik dat de Nederlandse lezer dezelfde optie krijgt.

Laten we een klassieke start maken en beginnen met de cover. Deze cover heeft als doel de klant te informeren over de inhoud en hem of haar over te halen om het tijdschrift te kopen. De foto’s op de cover zijn werkelijk prachtig. De lepelaar springt eruit en de baardman, slechtvalk en papegaaiduiker zijn soorten die de vogelaar/natuurliefhebber raken. Bovendien informeert de cover voortreffelijk welke artikelen het tijdschrift biedt. Een goede start is het halve werk en we zijn goed vertrokken. Als startend tijdschrift voor de vogelaar moet de redactie een fundament leggen. Als vogelaar kun je niet voorbij gaan aan bepaalde standaard benodigdheden. De redactie van Vogelmagazine pakt dit uitstekend op en komt met een checklist voor een goede velduitrusting, een telescopen test en een uiteenzetting van veldgidsen voorzien van een beoordeling. In de checklist vind de doorgewinterde vogelaar geen nieuwe zaken. Die zijn in de loop van de jaren door schade en schande wijs geworden. Maar de onervaren vogelaar wordt deze les bespaard.
De uiteenzetting van veldgidsen behandelt alle gangbare gidsen die je op dit moment kunt kopen. De gedoodverfde winnaar lag voor de hand. De ANWB Vogelgids kent weinig concurrentie en in Europa zijn we poepje verwend met zo’n standaardwerk. De beoordeling van Jonnson en Peterson komt naar mijn mening nog te dicht in de buurt van de ANWB Vogelgids. De grote telescopentest is bijzonder overzichtelijk. De jury heeft gekeken naar de beste opties binnen een aantal prijsklassen en komt met een feitelijke weergave van o.a.: Objectief, gewicht, body, oogschelp, scherpstelling, etc.. De geschreven conclusies zijn naar mijn inziens eigenlijk te bondig maar dekken absoluut de lading. Een mooi startpunt om zelf een aantal telescopen te testen bij bijvoorbeeld de vogelbescherming. Een voorkeur in optiek bestaat niet alleen uit harde feiten. Ook gevoel en persoonlijke voorkeur spelen een belangrijke rol in de keuze van een telescoop of verrekijker.

Vogelmagazine kent een paar uitgebreide items over bijvoorbeeld Texel, de grote stern en stadsvogels. Deze komen uitstekend uit de verf. De foto’s zijn geweldig en de artikelen zijn goed geschreven. Bovendien is de Texel special voorzien van prachtige illustraties. Een punt waar ik enthousiast van word zijn de  korte interviews met vogelaars. Hulde dat jonge vogelaars een stem krijgen. De Nederlandse vogelaars cultuur wordt gedomineerd door blanke mannen die de 45 zijn gepasseerd. en ik vind het geweldig dat Vogelmagazine een dame en een jongeman vraagt naar hun beleving. Interviews lees ik graag en ik hoop dat ze in de toekomst langer worden. Dat biedt ruimte voor diepgang. Er is altijd een luisterend oor voor anekdotes.

In toekomstige uitgaven komen er ongetwijfeld een testen van verrekijkers en zoomlenzen voor fotocamera’s. Dat is niet meer dan logisch. De verrekijker is nog meer dan de telescoop vergroeid met de vogelaar. Mijn wens is dat Vogelmagazine ruimte creëert voor testen van audio recorders en microfoons. Daarmee zou Vogelmagazine laten zien dat ze de sprong in het diepe durven maken. Een drempel die andere tijdschriften vaak niet over durven. Deze poging om een kritische blik te werpen op Vogelmagazine komt laat. Eigenlijk te laat. Het tijdschrift lag in het voorjaar al in de schappen. Maar het uitstel kent een aantal goede redenen waar ik jullie niet mee ga vervelen. Dit deel was naar mijn weten een pilot van de Roots redactie. Inmiddels is bekend dat er volgend jaar twee nieuwe delen van Vogelmagazine komen. Dat doet mij deugd omdat het een tijdschrift is met veel potentieel. In dit deel hebben ze het fundament gelegd waarop ze in de aankomende delen kunnen uitbouwen. Ik hoop van harte dat de redactie die ‘leap of faith’ durft te maken. Vogelend Nederland mist een tijdschrift met goede interviews, interessante identificatie artikelen en bijvoorbeeld reviews van nieuwe producten. Denk hierbij aan apps, boeken, cd’s, kleding, etc.. Vogelmagazine kan deze leegte naar mijn mening uitstekend opvullen. Op naar meer!

Ter afsluiting wil ik Paul Böhre bedanken voor een exemplaar van Vogelmagazine. Deze is met veel plezier gelezen en ik kijk uit naar de volgende delen.

Online kun je nu een migratie special downloaden. Deze zit vol prachtige platen en geeft inzicht in de Nederlandse ‘trektel’ hotspots. Een fysiek exemplaar van Vogelmagazine zul je niet meer in de winkel treffen maar is nog wel online te bestellen via deze link.

 

Geef een reactie

