Review Eden Quality XP 8×42

Enige tijd geleden kreeg ik van Knives and Tools het aanbod om één van hun verrekijkers uit te proberen om vervolgens mijn mening op papier te zetten en deze op Slagpen te publiceren. Knives and Tools toont met deze aanpak vertrouwen in hun product en het is een slimme manier om mond op mond reclame te produceren. Er zijn inmiddels een aantal weken voorbij en het wordt hoog tijd dat ik mijn mening over de Eden Quality XP 8×42 met jullie ga delen. De reden dat dit een tijdje heeft geduurd ligt in het feit dat ik producten uitvoerig wil testen alvorens ik een oordeel vel.

Een verrekijker behoort tot de standaard uitrusting van elke vogelaar/natuurliefhebber (lees: waarnemer) en is een belangrijk instrument om de ervaring van het kijken te verbeteren. Ondanks telescopen en een groeiend aantal telelenzen bekijkt men de vogel uiteindelijk eerst met de verrekijker. Een verrekijker hoef je niet te plaatsen met een statief en de instellingen staan goed. Dit instrument is voor de meeste vogelaars een heilig artefact en men gaat zonder de deur niet uit. Er zijn waarnemers die zweren bij Leica, Zeiss of Swarovski maar je hoort te weinig over de alternatieven. Dat is naar mijn mening een gemis want er zijn voldoende alternatieven die de aandacht verdienen. Niet elke waarnemer heeft immers de middelen om 1000+ euro neer te tellen voor een degelijke verrekijker. Hieronder probeer ik duidelijk te maken waarom de Eden Quality XP 8×42 een prima alternatief is.

Deze review is niet gebaseerd op mijn technische kennis van geslepen lenzen of andere ingewikkelde technische specificaties. Deze review vindt zijn bestaanrechts in mijn observatie-uren in de gezonde buitenlucht, onder diverse licht- en weersomstandigheden. Simpelweg: Hoe voelt de kijker aan en hoe scherp, en kleurgetrouw is het object in beeld. Hierbij gebruik ik geen uitvoerige lichttest en ik leg de kijker niet in de vriezer om te zien of er condens ontstaat bij temperaturen waarbij ik überhaupt niet buiten ben. Dergelijke technische reviews zijn ongetwijfeld op internet te vinden maar ik waag me er niet aan. Het eerste wat je van een verrekijker ziet is logischerwijs het uiterlijk. De Eden XP is een dakkant kijker. Dakkant of porro zegt iets over het soort prisma dat wordt gebruikt. Dit heeft invloed op het uiterlijk van de verrekijker. Een dakkant kenmerkt zich door twee rechte buizen zonder knik. Er zijn voor- en nadelen voor beide modellen maar dakkant is inmiddels het meest gebruikte model. Ervaring leert me dat de voorkeur van de waarnemer uiteindelijk bepaald welke type beter is. Via Google en op diverse fora is genoeg informatie te vinden. Het uiterlijk van de kijker spreekt mij aan. Deze ziet er modern uit en het Eden logo staat subtiel op de bovenkant. Knives and Tools hebben gekozen voor de kleur antraciet. Een slimme keuze aangezien je hierop weinig viezigheid ziet. Persoonlijk zou ik graag de optie hebben om donkerblauw of donkergroen te kopen maar dit heeft ongetwijfeld invloed op de prijs. Antraciet is de meest voor de hand liggende kleur en past uitstekend bij het design van de Eden Quality XP.

Het beeld van de kijker is rustig en heeft een uitstekende randscherpte. Vooral dit laatste overtrof mijn verwachtingen. Dergelijke randscherpte ben ik enkel bij de duurdere verrekijkers tegengekomen. In eerste instantie had ik moeite om de juiste instellingen van de dioptrie te vinden. Mijn beide ogen doen niet wat ze moeten doen maar met een kleine aanpassing werd het beeld rustig. De kijker presteert goed wanneer de lichtomstandigheden niet optimaal zijn. Tijdens een avondtelling heb ik de verrekijker kunnen vergelijken met de drie grote merken die hierboven worden genoemd. Persoonlijk zag ik nauwelijks verschil en de eigenaren van de andere kijkers konden het slecht verwerken dat hun 4x duurdere kijker niet 4x beter presteerde. Op de lenzen zit een coating dat stof weert en vuiltjes zijn gemakkelijk te verwijderen. Bovendien druipt regenwater van de lens af door de coating. Hierdoor kun je zelf tijdens een bui nog gebruik maken van de kijker. Mocht je tijdens het rennen naar de auto onverwacht nog iets zeldzaams zien.

Zelf draag ik een bril en ik merk dat ik hierdoor niet overweg kan met elke verrekijker. De Eden Quality XP kan de oogstukken op vijf verschillende standen zetten wat natuurlijk handig is voor de niet brildragers maar persoonlijk zit ik het liefst zo dicht mogelijk op het oculair. De Eden Quality XP is met zijn diverse standen handig voor zowel bril- als niet brildrager. Het gewicht van de verrekijker is licht maar het verschil met de concurrentie is te verwaarlozen. Een verrekijker mag van mij ook best iets wegen. Ik moet niet het gevoel hebben dat ik een stuk plastic in de hand heb. Deze kijker heeft een goede balans. Eén van de belangrijkste punten van een verrekijker vind ik het scherpstelmechanisme. Mijn eisen aan het ‘wieltje’ zijn hoog. Dit heeft te maken met het feit dat ik een smal gezicht heb en lange vingers. Om het beeld scherp te stellen moet ik met mijn handen een boog maken. Dit wordt op ten duur bijzonder vervelend. Dit veroorzaakt kramp en irritatie. Het wieltje bij de Eden Quality XP was bij mij vanaf het begin soepel. Het wieltje op sommige verrekijkers moet door de waarnemer ingedraaid worden zodat het scherpstelmechanisme versoepelt. Niet nodig bij de Eden Quality XP. Deze draait zelfs zo soepel dat ik in het begin verschrikkelijk moest oppassen om niet te ver te draaien. Dit wendt echter snel. Beter dit, dan andersom.

De prijs van de Eden XP ligt onder de 300 euro en dat is gezien de kwaliteit echt bijzonder weinig. Directe concurrentie zoals Swarovski, Leica en Zeiss presteren aan de eind van de rit beter dan de Eden verrekijker. Het zou ook vreemd zijn als dit niet het geval was geweest. Maar vergeet als consument vooral niet te kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding. Goede kijkers van duurdere merken zijn minimaal 4x duurder maar leveren niet 4x de kwaliteit. Dat is niet slechts mijn mening maar een feit. De Eden Quality XP is niet alleen een perfect model voor de beginnende waarnemer maar ook de gevorderde waarnemer doet er goed aan de verrekijkers van Knives and Tools serieus te nemen. Na de aanschaf van de hier beschreven verrekijker  heb je nog een flinke zak centen over om te investeren in bijvoorbeeld een telescoop, nieuwe lens of opnameapparatuur. De garantie die men geeft is gelijkwaardig aan die van de bekende merken. Dit getuigt van vertrouwen in het eigen product. Bovendien zijn het nieuwe spelers op de markt en zal men al doende leren om wellicht nog betere kijkers te produceren. Knives and Tools zijn de enige in Nederland die hun eigen Eden lijn verkoopt en het assortiment is te vinden op hun verrekijker pagina. De service is snel en vriendelijk en men denkt mee met de klant. De kijker komt met bijpassende lensdoppen, comfortabele draagriem, lensdoekje en hoes. Mijn oproep aan zowel beginnende als gevorderde waarnemers is het volgende: geef de Eden Quality XP een kans om zich in het veld te bewijzen. Je zult er geen moment spijt van krijgen.

Plaats een reactie